Friday, March 22, 2013

SUKAN FAKULTI USIM : SEKADAR PERTANDINGAN

Saya menghabiskan masa pagi saya di pusat sukan, Pavilion Usim, semata-mata ingin melihat atlet-atlet fakulti berentap demi menaikkan nama fakulti. Selama tiga jam juga saya berpanas-panas menonton bola baling fakulti sendiri yang segak berjersi kuning.

Tidak dilupakan sukan bola sepak yang diadakan serentak di padang belakang berhampiran kuarters pekerja. Sempat jugalah menyaksikan minit-minit terakhir FSU lawan FPBU. Cuma, dari dahulu sememangnya saya terkilan dengan sikap pegawai sukan.

Kenapa ?
Beliau marah kalau atlet pakai stokin yang tak berkualiti, tidak pakai penutup kaki, pengadang kaki dan sebagainya. Namun, tidak pernah pula marah kepada atlet yang membuka aurat dan tidak patuh syariah.
Alahai, staf mereka pun begitu, agama ibarat mainan di hujung lutut. Aturan dan arahan ALLAH SWT ibarat lapuk dan kolot bagi mereka.


 acara balapan di pavilion, Usim.

kesungguhan pelajar ketika bersukan

Saya membelek-belek buku panduan Hal Ehwal Pelajar 2010 dalam bab etika pakaian pelajar. Sedih, langsung tidak ditekankan penutupan aurat mematuhi kehendak Islam. 

Hanya isu tidak boleh bersongkok, hanya berkopiah, dan denda. 

mana kolerasi islam dalam tatacara kehidupan ? 

tepuk dada, tanya iman masing-masing. 

No comments:

Post a Comment