Tuesday, May 14, 2013

World Press Freedom Day 2013

    3 May yang lepas merupakan Hari Kebebasan Media Sedunia (World Press Freedom Day). Bersempena dengan itu, satu forum telah dianjurkan oleh Fakulti Komunikasi dan Media, Universiti Industri Selangor (Unisel) dengan kerjasama Sinar Harian.

Usim telah menghantar seramai enam pelajar Komunikasi Kewartawanan Tahun 3 dan empat wakil pelajar dari Bahasa Arab dan Komunikasi. Forum yang diadakan pada hari Jumaat telah berlangsung selama 3 jam melibatkan tiga orang panelis yang terdiri daripada tokoh wartwan negara, Datuk A. Kadir Jasin, En lutfi Othman, Ketua Pengarang Harakah dan En Fathi Aris Omar, Ketua Pengarang Malaysiakini.com.

Forum yang dikendalikan oleh Tan Sri Abdullah Ahmad, mantan ketua editor, News Straits Times membincangkan tentang 'Safe to speak : Securing Freedom of Expression in All Media'dimulakan dengan kupasan topik oleh datuk kadir. Beliau menyatakan bahawa kita sudah cukup dengan kebebasan yang sedia ada. Pengguna bebas memilih kandungan bahan bacaan sama ada di media arus perdana ataupun di internet.

Panel yang kedua dari Malaysiakini pula berpendapat bahawa permit penerbitan perlu dihapuskan kerana isu permit ini sering menjadi halangan kepada pihaknya untuk membuat surat khabar masakan akhabrnya sekarang hanya dalam versi atas talian.

En Lutfi sebagai speaker terakhir menyuarakan tentang peranan dan fungsi institusi akhbar yang perlu dikembalikan semula selepas orang politik mula mengambil alih peranan tersebut sekian lama sekaligus menafikan hak pelaporan berita itu sendiri yang berat sebelah.

Forum diakhiri dengan sesi soal jawab oleh penonton yang hadir.

                       
pelajar-pelajar Usim yang ditemu ramah oleh wartawan Sinar Harian.


















No comments:

Post a Comment